יום ראשון, 19 באוקטובר 2008

זכויות עולה חדש - תושב חוזר - חלק א


להלן סיכום קצר של זכויות כלכליות לעולה חדש - תושב חוזר לגבי רכישת חפצי-בית חשמליים מתוצרת הארץ.


לעולה חדש או תושב-חוץ מותר לקנות בישראל מוצרי חשמל ומוצרים אחרים ללא מסים, אם הם מיוצרים בישראל, ובתנאי שנרכשו תוך תקופת הזכאות ואחרי שהרוכש קיבל אישור על הזכאות מהמכס.

הפטור ממסים יינתן, אם העולה- תושב זר לא ייבא את המוצרים הללו, וכן בתנאי שירכשו אצל יצרן-מורשה/מוכר.

כדי לקבל אישור פטור על רכישת מוצר מתוצרת ישראל, על העולה החדש או התושב הזר לפנות למשרד המכס שבאזור מגוריו בתוך תקופת הזכאות.
לאחר שבחר במוצר מסויים (מתוך הרשימה המפורטת להלן) בחנות מורשית למכירה לזכאים, שם יקבל חשבון פרופורמה, שאותו יציג במשרד המכס בתוך תקופת הזכאות, כאמור לעיל.
לאחר שתאושר זכאותו, יינתן לזכאי האישור בטופס, שאותו ימסור לחנות לשם קבלת המוצר שרכש.

רשימת המוצרים לפטור היא:

1. מאוורר.
2. מדיח כלים.
3. מקלט טלוויזיה.
4. מקפיא עמוק.
5. מזגן אויר.
6. מייבש שיער.
7. מכונת כביסה.
8. מכשיר חשמלי לבישול קפה (אספרסו לפתיחת בית עסק - ראה להלן פיסקה ו. - מכשירים ומכונות לעסק).
9. מסחטת מיץ חשמלית.
10. מערבל מזון.
11. מצנן אויר.
12. מקרר.
13. פסנתר.
14. קולט אדים וריחות.
15. קונווקטור להסקה.
16. שואב אבק.
17. שטיח (עד 25% משטח הדירה בישראל).
18. תנור בישול ואפייה או כיריים לבישול.
19. תנור הסקה.
20. תנור חימום.
21. תנור מצלה.


בכל מקרה מומלץ לפנות לגורמים מקצועיים המתמחים בסיוע לעולים חדשים או בעלי ניסיון בעליה או הגירה לישראל


יום שני, 6 באוקטובר 2008

זכויות עולה חדש ויבוא רכב חדש וישן

ש: אני מתכנן לעשות עלייה בעוד כשנה בערך.
יש לי הרבה דברים כאן, ואני מנסה להחליט כמה להביא איתי.
אני הבעלים של משאית גדולה, וחשבתי לעצמי למה לא למלא את כל הארגז שלה ולשלוח אותה ככה לישראל?
האם זה בכלל אפשרי? המשאית היא מודל 89
יש לי גם מכונית פרטית ושני אופנועים עתיקים (מודל 70)
אני יודע שדברים כאלה קשה להחליף בישראל, ולכן אני רוצה להביא אותם, אבל כבר שמעתי שרישום וביטוח של כלי רכב ישנים יכול להיות ממש אתגר.
האם יש לך עצה בשבילי?
תודה,
אריה

אריה היקר,
בהתחלה הייתי קצת מופתע משאלתך הראשונה אבל לאחר כמה דקות הבנתי שהתשובה פשוטה ביותר.
קודם כל, נבדוק את זכויות העולה החדש בהקשר של זכויות רכב.
עולה חדש יכול להביא איתו מכונית אחת לשימוש אישי או לחילופין לקנות מכונית לשימוש אישי בישראל וליהנות מהנחה משמעותית על מס קנייה.
שים לב שלא אמרתי שאין שום מס - או פטור לחלוטין ממס אולם עדיין מדובר בהנחה גדולה מאוד.
אם נחזור לנושא המשאית כאפשרות לייבוא על הזכויות שלך כעולה חדש אז הקטנת מסים, אז ההטבה הזו חלה אך ורק על רכב לשימוש אישי וכוללת אופנועים.
ולכן אתה יכול לייבא את המכונית או את אחד אופנועים עם זכויות. שאר כלי הרכב, לאחר הראשון, מוגבלים.
כלומר רמת הגבלות דומה לרמת ההגבלות של כל ישראלי כשהוא רוצה לייבא באופן אישי מכונית.

ישראלי יכול לייבא מכונית לא יותר מאשר בת שנתיים. אזרחים חוזרים או מה שנקרא
(toshav hozer)
יכולים לייבא מכונית בת עד ארבע שנים.
עכשיו, אם חשבת על ייבוא משאית מלאה ולשלם מיסים - גם פה יש יותר מאפשרות אחת.
כעקרון ישראל אינה מאפשרת לייבא משאיות משומשות - בהחלט לא מ 1989.
אם אתה שואל אם זה שווה את זה? כמעט בכל מקרה, הייתי עונה - לא.
אני נותן ייעוץ זה בידיעה שזה יכאב לפרנסה שלי.....

לאחרונה אני עובד עם המכס כדי לקבוע את הצפי מסים על טויוטה קמרי שאמורה להיות מיובאת על ידי עולה חד"ש.
המיסים לבד הגיעו לסביבות 8,800 $ וזה אינו כולל את עלות המשלוח!!!
הלקוח שלי קיבל את העצה ומכר את המכונית בקליפורניה...

רק לידיעתך, בתור עולה חדש תשלם מס קנייה בשיעור של 50% מן הערך של הרכב בתוספת מע"מ (16.5%).
המע"מ מחושב על ערך הרכב, מס קנייה והערך של המטען! בקיצור, זה מגיע להון לא קטן.

האפשרות האחרונה היא יבוא כלי רכב עתיקים.
עתיקות, הוא רכב על כל רכב מעל 30 שנים, ויכול להיות מיובא ללא מגבלת הגיל המוזכרים לעיל.
האופנועים שלך עלולים ליפול בטווח זה. אם לא, לא יתאפשר לייבא אותם.

קצת הומור בירוקראטי להסתיים ב ... אנרכיה...
עולה חדש שרוצה לייבא אופנוע עם מנוע 1,200 cc. כדי לייבא את כל הרכב העולה חייב להיות ישראלי, ובעל רשיון מטעם ארץ המקור.
אבל נהג חדש בישראל בתחילה יכול לקבל רישיון על אופנוע של מקסימום נפח עד 800 cc.
לאחר שנה, הוא צריך לקחת מבחן נוסף כדי לקבל רשיון עבור מנוע גדול יותר.
במקרה הזה, העולה החדש צריך לשלם על האחסנה של האופנוע המיובא עד שהוא יקבל את הרישיון שזה יוצא מעל שנה מאוחר יותר.
האופנוע שלו יאוחסן במשך למעלה משנה... בעלות האחסנה הוא יכול היה לקנות אופנוע אחר במקום מה שהוא שילם עבור אחסון!

בברכה שמואל

יום שלישי, 23 בספטמבר 2008

עולים לישראל בפעם השניה

שלום
אני אשתי ובן הזקונים שלנו חוזרים לישראל ושלחנו מכולה עם מוצרי חשמל קטנים, כלים ואביזרים לבית.
אנחנו חוזרים לישראל עם עוד 2 מילדינו הקטנים שעדיין לא היו בישראל מעולם.
ואנו מעונינים לשלוח עוד משלוח של חפצים לבית כשנגיע לארץ.
אבל קיבלנו המלצות שלא לשלוח מכולה כדי לא להתמודד עם שחרור מהמכס בישראל.
האם חששותינו מוצדקים?
האם תוכל לייעץ לנו מה להביא לארץ ?

תשובה
האמת היא שהמכס בישראל יוכל לתת לכם את התושבה המוסמכת ביותר, אני מצפה שתקבלו זכויות של עולה חדש (למרות שיופחתו מכם הזכויות שכבר ניצלתם).
במיוחד מוצרים שהבאתם בעבר- בעבורם תצטרכו לשלם מס רגיל - אם תביאו אותם שוב.
כיון שכבר הבאתם משלוח אחד - ומותר להביא שלושה - כנראה שתוכלו להביא עוד שני משלוחים נוספים.
אתם יכולים להביא את המשלוחים תוך 3 שנים מוצרים ללא מכס.
כמובן שהתקופה שהייתם פה בעבר תקוזז מהתקופה של 3 השנים.
חברת התובלה הבינלאומית או חברת השילוח הבינלאומי שתשתמשו בה יוכלו לברר לכם אונליין מה אתם יכולים להביא ומה לא וכך תוכלו להחליט בעניין .

נקודה חשובה נוספת למחשבה היא ילדיכם:
אם הם בני 18 ומעלה ומבצעים עליה לבדם- הם יקבלו זכויות מלאות של עולה חדש - ושווה לשקול את זה אם הם קרובים לגיל 18.

בהצלחה בחזרתכם הביתה
שמואל

יום ראשון, 21 בספטמבר 2008

מחיר הובלה מחיפה לירושלים

שאלה:
שלום שמואל,
אנחנו רוצים לעזור לאחיין שלי ואשתו - שניהם עולים חדשים שגרים עכשו בחיפה- הוא סטודנט בטכניון. ורצינו לשלוח להם תנור ושתי כורסאות לחיפה.
אנחנו גרים בירושלים.
בדקנו כמה חברות הובלה וקיבלנו תשובות שנעו סביב המינימום 1000 ש"ח.
זה נראה לנו די מופקע בעיקר על רקע זה שלאחייני אין תקציב בגודל הזה לנושא הזה.
האם יש דרך אחרת בה ניתן להובלת דירות וחפצי דירות הללו?
כמו למשל לשכור טנדר או וואן שחוזר מירושלים לחיפה אחרי הובלה או משהו דומה?
כל תשובה בעניין תועיל.

תודה
מרני

תשובה
הי מרני
ובכן אנחנו נהיה חייבים למצוא פתרון לעניין כדי שהאחיין שלך ואישתו יוכלו לחמם לעצמם את האוכל...
לרוע המזל, למרות שמדובר בעבודה "קטנה" - עדיין צריך לפחות שני אנשים שיוכלו לסחוב את הכורסאות או הספה ואת התנור. מה שנקרא "סבלים"
חישוב מהיר של עלות השכר של שני העובדים מעלה שמדובר בסביבות 5 שעות- שכוללות את זמן הנסיעה וההעמסה ופריקה.
בתוספת עלות 5 שעות נסיעת הוואן- נראה כי 1000 ש"ח - זה סכום סביר לעניין.

ניתן להוזיל משמעותית את ההובלה באם תוכלו להתארגן ללא הסבלים ולהשתמש בחברת משלוחים בלבד- ולהעמיס לסניף בירושלים את הרהיטים ולקבל אותם בחיפה.
העלות של חברת משלוחים (בניגוד לחברת תובלה יבשתית או בינלאומית) הרבה יותר נמוכה כיון שהם עושים את המשלוחים הללו בכל יום.
מצד שני תצטרכו להביא את המוצרים אליהם ולמשוך אותם לא מהבית עצמו.

אני מקווה שזה עזר להוזיל את העלות
ובעיקר לחמם את האוכל של האחיין שלך ואשתו בשבתות וחגים.

שמואל

שלום עולם

שלום עולם
בבלוג זה אביא שאלות ותשובות של עולים חדשים וישנים, שמתעניינים ברילוקיישן, עליה לישראל או בכל הקשור לתחום הלוגיסטי של עליה או שילוח בינלאומי לארץ.

כל השאלות אמיתיות וכן התשובות.

העונה הוא שמואל מנטינבנד מחברת סוניגו הובלות בינלאומיות שהניסיון הענקי שלו בכל הקשור לתובלה בינלאומית יהפוך אותו לאגדה עוד בחייו.
אבל עד שזה יקרה- אני מתכוון להעלות את התכנים לבלוג ולאפשר לכם הקוריאים גם לשאול שאלות ולקבל כמובן גם תשובות מהימנות.

בהצלחה לכולנו.